Ponedjeljak,
23. srpanj 2018.
Kazalište

HNK ZAGREB

Novo čitanje klasika

Predstava "Tartuffe", jedna od najslavnijih Molièreovih komedija koju u Hrvatskom narodnom kazalištu (HNK) Zagreb u petak 30. rujna premijerno postavlja slovenski redatelj Eduard Miller, bit će intrigantno novo, ambiciozno čitanje klasika u kojemu je ključni naglasak na fenomenologiji manipulacije

Piše: M. Đurašević/Hina
Foto: wikipedia

Prvi projekt Drame HNK-a Zagreb u novoj sezoni, kojim počinje "dugo iščekivana HNK-ova 'godina velikih tekstova'", najavio je na konferenciji za novinare u HNK-u ravnatelj Drame Ivica Buljan.

Izrazio je veliko zadovoljstvo što je na njemu okupio odličnu autorsku ekipu i sjajan glumački ansambl te što ga postavlja upravo Miller koji se tom režijom nakon dugo vremena vraća, ne samo u taj teatar, već i u Zagreb.

„Miller je umjetnik koji je obilježio zadnje desetljeće kazališta u širim prostorima, autor koji je otvorio perspektive čitanja klasičnih tekstova“, kazao je Buljan.

"Na prvi pogled može se činiti da odabir 'Tartuffea' zvuči kao izvlačenje klasika iz rukava, no mi smo se odlučili za taj komad ne samo iz kulturoloških, političkih i društvenih razloga, već smo željeli razvijati fantastični glumački potencijal na tekstu koji je jedan od kamena temeljaca na kojima se zasniva modernost uopće", pojasnio je.

Radnja se odvija u domaćinstvu dobrostojećeg trgovca Orgona koji je u svoju obitelj doveo novoga prijatelja Tartuffea, usprkos protivljenju svih ukućana. Čovjek koji očara Orgona i njegovu majku i učini im se ponizan, pobožan, moralan, pun obzira i vrlina te nadasve smjeran, za ostatak obitelji obični je varalica, lažljivac, laskavac i licemjer. 

U sukobima i prijeporima unutar obitelji dolazi do komičnih situacija, a zaplet se komplicira Orgonovom namjerom da svojemu novopečenom prijatelju za ženu dâ vlastitu kćer. No, Tartuffe je bacio oko na Orgonovu ženu pa kad se na kraju i sâm Orgon uvjeri u nečasne Tartuffeove namjere, čini se kako je prekasno. Zahvaljujući kralju i njegovoj intervenciji, obiteljska čast i imetak bivaju spašeni u posljednji tren.

Najpoznatija komedija jednoga od najvećih komediografa svih vremena, izazvala je burne reakcije još na praizvedbi 1664. te je dva puta bila zabranjivana, da bi konačno bila izvedena 1669. s golemim uspjehom, od kada ne silazi sa svjetskih pozornica.

„Tartuffeov je posao tako jednostavan! Ali njegova manipulacija je vidljiva, ona je otkrivena. Mene zanima zašto ljudi šute, što se nalazi u Orgonovoj glavi; zanima me kako doći do toga, kako to pokazati na sceni“, objasnio je redatelj drame.

Tekst se igra prema prijevodu Vladimira Gerića te u adaptaciji i dramaturškoj obradi Žanine Mirčevske. „U fokusu naše interpretacije prije svega je fenomenologija manipulacije. Mi ga čitamo prije svega kao tekst koji upozorava da je apolitičnost nešto jako opasno, čitamo ga kao političku, angažiranu dramu koja otvara pitanja kakav zapravo suvremeni čovjek mora biti – budan, pronicljiv, razuman, umjeren, informiran – da bi se obranio od mreže manipulacije i shvatio što mu se događa“, kazala je Mirčevska.

"Novo čitanje" predvode Mislav Čavajda i Goran Grgić 

U djelu za koje je sam Molière ustvrdio kako je svrha komedije da ispravlja ljudske mane, naslovnu ulogu licemjera, lažova i prevaranta Tartuffea igra Mislav Čavajda.

Čavajda je istaknuo kako su mu se u gradnji lika Tartuffea nametala pitanja poput "kakav bi on uopće danas trebao biti da proizvede snažan efekt", jer on "toliko bolno korespondira s današnjim vremenom da se ta predstava gotovo igra kao sapunica".

Orgona utjelovljuje Goran Grgić, koji je kazao kako su razvoju i te predstave i njegove uloge u njoj prethodili brojni razgovori o tome kako ga igrati u suvremenom svijetu, da bi iz svega proizašlo jedno "novo, naše gledanje" na problematiku kojom se taj komad bavi.