Utorak,
16. listopad 2018.
Zagreb

PRESS KONFERENCIJA

Renato Petek: Sprema li se privatizacija Čistoće?

Gradski zastupnik ''Naprijed Hrvatska'' održao je danas press konferenciju uoči sjednice Skupštine na kojoj se treba usvojiti Plan gospodarenja otpadom

Piše: T.L.
Foto: Facebook

Velik interes javnosti oko snimke kamiona Čistoće iz Kranjčevićeve ulice, koju sam objavio, pokazuje i veliko nepovjerenje građana u gradske vlasti, u ovom slučaju u sustav gospodarenja otpadom. Građani ne vjeruju da se dobro upravlja sustavom gospodarenja otpadom te da je sustav transparentan.

Osim toga, drago mi je vidjeti da su djelatnici Čistoće, već dan po objavi snimke, izašli na ulice opremljeni propisanom zaštitnom odjećom, što ranije, a prema informacijama iz sindikata (vidljivo je i na snimci), nisu svi imali ili ju mogli dobiti na vrijeme.

I. Slijedi li privatizacija Čistoće?
Djelovanja Podružnice Čistoće oko neredovitog odvoza otpada sa Zelenih otoka i reciklažnih dvorišta te gomilanja otpada oko brojnih kontejnera, podsjeća na djelovanje Vodoopskrbe i odvodnje d.o.o. oko 'nemogućnosti održavanja' (jer 4 godine nikako nisu uspjeli kupiti potrebne strojeve, kamione) objekata i uređaja komunalne infrastrukture koji se odnose na odvodnju atmosferskih voda, pa su Skupštini predlagali da taj posao u dijelu gradskih Četvrti preuzmu privatne tvrtke.

Jesu li to dovoljne indicije da se trebamo zabrinuti i za privatizaciju Čistoće ili dijela javne usluge odvoza otpada koji sada obavlja ta tvrtka?

II. Nastavit ću postavljati pitanja po ovoj i drugim temama jer je to moja zastupnička dužnost i obveza, bez obzira na dobivenu prijetnju, što je sada u ingerenciji MUPa ili pak mogućoj tužbi od strane Holdinga, koji na pitanja zastupnika treba odgovoriti službenim putem jer je to njihova dužnost.

Još nisam dobio odgovore od strane Čistoće, za što još imaju vremena sukladno propisima, pa i ovim putem samo podsjećam na pitanja koja sam postavio 4.4.2018. godine:

1. Odvozi li se otpad od plastike (ponegdje uz metal) na odlagalište Jakuševec ili na neku drugu lokaciju?
2. Koje tvrtke imaju ugovor sa Čistoćom/Zagrebačkih holdingom oko zbrinjavanje otpadne plastike? Molim uvid u ugovore i eventualne anekse.
3. Koliko je takvog otpada temeljem tih ugovora isporučeno u 2017. godini odnosno u prvom kvartalu 2018.?
4. Koja je financijska vrijednost ugovorenog posla vezanog uz otpadnu plastiku tijekom 2017. godine?
5. Zašto se prikupljanje otpada plastike obavlja kamionima gradske Čistoće i pod kojim uvjetima?
6. Jesu li to isti oni kamioni Čistoće koji inače prevoze tzv. miješani otpad? Jesu li kamioni, kada prevoze otpadnu plastiku propisno označeni?

Na dio je pitanja glasnogovornica Holdinga odgovorila putem dijela medija, a iz toga samo proizlaze nova pitanja koja sam uputio danas, 17.4.2018.:

1. Koja je tvrtka do sada i pod kojim uvjetima obavljala poslove zbrinjavanje otpada od plastike i metala?
2. Ukoliko taj posao više ne obavlja ta tvrtka, zašto je i kada došlo do prestanka poslovnog odnosa, te ako je tomu tako, tko trenutno i kako (lokacije, daljnja prodaja sirovine) obavlja taj posao?
3. Kada je i zašto Podružnica Holdinga, Čistoća, odustala od samostalnog sortiranja i direktne prodaje otpada od plastike i metala?
4. S obzirom da su u 2017. godini prihodi Čistoće od plastičnog otpada 445.115,00 kuna za 1780 prikupljenih tona plastike, što je udio u ukupnom prihodu 0,13%, a od metala 66.249,00 kuna za prikupljenih 70,6 tona metala, što je udio u ukupnome prihodu 0,02%, koja je bila bilanca Čistoće u tim poslovima s tvrtkom koja je do sada imala koncesiju obavljati poslove oko navedenog otpada?
5. Kolika je do sada ukupna investicija Zagrebačkog holdinga d.o.o. i Podružnice Čistoća vezana uz segment odvojenog prikupljanja otpada od plastike i metala za svu potrebnu opremu, kontejnere, kamione itd?

Prihod od plastičnog otpada zabrinjavajuće je malen! Ukoliko je godišnji prihod od 445.115,00 kn, dnevno je to 1.219,50 kn za svu plastiku prikupljenu iz cijeloga grada., a ako to podijelimo na broj Zelenog otoka i Reciklažnih dvorišta, dobivamo da svaka lokacija "doprinosi" prihodima Čistoće s 2,25 kuna dnevno. To je prihod na razini 5 plastičnih boca, za koju u otkupu dobijete po 50 lipa. Stoga su važna pitanja koja sam postavio oko toga posla.

III. Lažirani radni nalozi Čistoće i naplata usluge na štetu građana i korisnika

Pravne osobe potpisuju ugovore o broju odvoza i veličini kante koju koriste i time je propisana cijena usluge. No ugovor propisuje i obvezu Čistoće o evidenciji o odvozu otpada sa svim relevantnim podacima i potpisima vozača, kao i poslovođe. Taj se obrazac dostavlja uz račun. Ovaj slučaj dokazuje kako su više mjeseci (od siječnja do ožujka) svojim potpisima lažirali Radne naloge. Donio sam kantu, vezanu uz ugovor i radne naloge. Ova kanta nikada nije bila niti odvezena na lokaciju, nikada punjena niti pražnjena smećem, a u nalozima stoji da je ista u tri mjeseca ispražnjena 10 puta, a da dva puta nije bila ostavljena za pražnjenje tj nije bila ispražnjena. U privitku su svi dokumenti. Zašto je to potrebno tako raditi i hoće li se nešto po tom pitanju mijenjati, jer prema ugovoru cijena usluge ostaje ista, prazni li se kanta ili ne?

Nažalost, grad Zagreb je odlučio uslugu naplaćivati prema veličini spremnika i broja odvoza, bez obzira je li to nekome potrebno ili ne, a to je tada usluga na štetu građana. Kao da zubar naplaćuje popravak zuba svaki mjesec, bez obzira popravljate li zube ili ne, ili kao da vam iz dućana šalju račune za kruh, bez obzira jeste li ga uzeli i pojeli ili ne.

Udio prihoda koji Čistoća ostvaruje obavljanjem usluga odvoza otpada za pravne osobe je 26,1% (87,5 milijuna kuna), a ostatak otpada na domaćinstva, 247,6 milijuna kuna, ukupno 335,2 milijuna kuna. Ima li u poslu naplate usluga Čistoće još oštećenih subjekata?

Zaključno napominjem, a vezano uz snimku kamiona Čistoće iz Kranjčevićeve ulice, koju sam plasirao u javnost, da se nisam ispričao zbog objavljene snimke. Sve što je plasirano u medije snimljeno je naknadno, a ne isti dan kad je snimka nastala, te je nemoguće tvrditi što je bilo u spremnicima i kamionu. Unatoč objavama u nekim medijima i dalje stojim iza toga, da nitko ne može tvrditi da se otpad razvrstava sukladno važećim gradskim propisima, poručio je Petek.